BIJENPRODUCTEN

Er zijn veel bijenproducten maar honing, was en pollen / stuifmeel zijn daarvan de meest bekende. Vanuit de oudheid worden deze producten gegeten en voor allerlei andere toepassingen gebruikt.

Vele bijenproducten

Mede door de opkomst van de “Apitherapie” als alternatieve geneeswijze komt er steeds meer belangstelling voor andere bijenproducten, zoals bijengif, koninginnengelei, darrenbroed en bijenbrood. Bijenproducten kunnen worden toegepast ter voorkoming van een scala aan klachten of ter genezing ervan. Bij inwendig gebruik spreekt men vaak over voedingssupplementen en bij uitwendig gebruik over verzorgingsproducten.

De bekende huisarts Wiebe Braam heeft veel ervaring met de toepassing van propolis. Hij heeft hierover een interessant boekje geschreven met de titel: “De geneeskracht van propolis, bij o.a. acne, eczeem en hooikoorts” (ISBN: 9789491549335). Dit boekje is in de boekhandel te verkrijgen en wordt van harte aanbevolen. Er zijn ook imkers op Schouwen-Duiveland die met dit bijenproduct ervaring hebben. Als u daarvoor interesse heeft of vragen heeft over de toepassing van andere bijenproducten, kunt u dat via het contactformulier (link naar CONTACT- contactformulier) kenbaar maken.

De imkers van de imkersvereniging leveren honing aan particulieren en diverse winkels op Schouwen-Duiveland. Hun bijen leveren topkwaliteit honing, die zonder verdere toeslagstoffen (t.b.v. houdbaarheid, kleur, geur en smaak) en bewerking wordt aangeboden. Dat kan helaas niet worden gezegd van de honing zoals deze meestal in de supermarkten te koop is. Ofschoon er honing op het etiket staat vermeld en de consument de goede eigenschappen van honing zou mogen verwachten, is dat meestal niet het geval. Honing staat wereldwijd in de top tien van de meest gefraudeerde producten.