SAMEN OP WEG NAAR

Bijvriendelijk Schouwen-Duiveland

Bestuivende insecten

Honingbijen en de ruim 330 andere wilde of solitaire bijen in Nederland zijn belangrijk voor bestuiving.

Ruim de helft van de wilde bijen staat op de rode lijst en wordt met uitsterven bedreigd ( https://www.eis-nederland.nl/publicaties/rode-lijsten ). Dit hangt voor een belangrijk deel samen met onze intensieve landbouw en de klimaatverandering. Foto 80 t/m 84 verspringend. Naast de zorg voor de honing- en wilde bijen is dat ook nodig voor andere bestuivende insecten. De partners van de Nationale en Zeeuwse Bijenstrategie, waaronder de Nederlandse Bijenhouders Vereniging voeren projecten uit om Nederland bij- en insectvriendelijker te maken. Ook u kunt uw steentje bijdragen en met eenvoudige maatregelen de leefomstandigheden voor bestuivende insecten verbeteren. U kunt uw tuin bijvriendelijker maken waardoor er meer voedsel voor insecten ontstaat (verwijzing naar kopje Bijvriendelijke tuin). Ook kunt u in uw tuin of op uw balkon zorgen voor meer nestgelegenheid waar insecten veilig kunnen wonen.