SAMEN OP WEG NAAR

Bijvriendelijk Schouwen-Duiveland

Bijenzwerm gezien?

Imkersvereniging Schouwen-Duiveland vindt het belangrijk om u op een BIJvriendelijke manier te helpen als u een bijenzwerm heeft aangetroffen. Lees onderstaande informatie aandachtig door en neem contact op met een van onze zwermscheppers.

Bijenzwerm

Melding:
In de zomermaanden vermeerderen bijenvolken zich. De koningin gaat met tienduizenden bijen op zoek naar een nieuw onderkomen. Voordat ze die hebben gevonden, vormen ze een klont aan een boomtak, hekje of dakrand (foto). Daar blijven ze een uur tot soms een paar dagen hangen. Een bijenzwerm kan er dreigend uitzien, maar is er niet op uit om u te steken. Dat doen ze alleen als ze zich bedreigd voelen. Blijf daarom altijd rustig, houdt afstand en laat de zwerm met rust.
De imkers van de imkersvereniging weten wat ze met een zwerm moeten doen. Voordat u echter een van onze zwermscheppers benadert, willen we u vragen om de volgende twee vragen te beantwoorden:

1. Gaat het om een bijenzwerm of zijn het hommels (foto) of wespen (foto)? Als dat namelijk het geval is, kan de imkersvereniging niet veel doen. Als u echter geen problemen ondervindt, kunt u deze nuttige insecten beter met rust laten. Ze verdwijnen vanzelf weer in het najaar. Als u wel problemen heeft, kunt u contact opnemen met de ongediertebestrijding via: https://www.gripmetkik.nl/ .

Bijenzwerm

Hommels

Wespen

2. Als u wel een bijenzwerm hebt aangetroffen  tikt u het adres hier in. U krijgt dan contactgegevens van een of meerdere imkers te zien. U helpt de imker als u na telefonisch contact hem / haar via de app een of meerdere foto’s stuurt waarmee de locatie en grootte van de zwerm in beeld wordt gebracht. De imker weet dan wat er nodig is om de zwerm veilig te scheppen.

Vergoeding:
Imkersvereniging Schouwen-Duiveland brengt voor het scheppen van een bijenzwerm geen kosten in rekening. Zij vindt het belangrijk u van dienst te zijn en wil een bijenvolk graag aan een nieuwe woning helpen. Toch kost het zwermscheppen veel tijd en geld. Daarom wordt een vrijwillige bijdrage zeer op prijs gesteld ( link naar zwermvergoeding ).

Verdere info:
Imkersvereniging Schouwen-Duiveland komt bijenzwermen tegen in vele soorten en maten. Het is een natuurlijk proces. De eerste zwerm die uit een bijenvolk vertrekt, bestaat uit de 'oude' bevruchte koningin en de helft van het bijenvolk. Deze zwerm wordt voorzwerm genoemd. Het aantal bijen varieert en is afhankelijk van de grootte van het bijenvolk en hun behuizing, maar kan wel oplopen tot 30.000! Is de voorzwerm eenmaal vertrokken dan kan er later in het jaar ook nog een tweede en soms een derde bijenzwerm afkomen. Die zijn meestal veel kleiner in aantal en worden nazwerm genoemd (link filmpje) .

Onze zwermscheppers zoek programma komt hier.
Omschrijving zoek functie Postcode - Imker