SAMEN OP WEG NAAR

Bijvriendelijk Schouwen-Duiveland

MELDING

In de zomermaanden vermeerderen bijenvolken zich. De koningin gaat met tienduizenden bijen op zoek naar een nieuw onderkomen. Voordat ze die hebben gevonden, vormen ze een klont aan een boomtak, hekje of dakrand.

Melding

Daar blijven ze een uur tot soms een paar dagen hangen. Een bijenzwerm kan er dreigend uitzien, maar is er niet op uit om u te steken. Dat doen ze alleen als ze zich bedreigd voelen.
 Blijf daarom altijd rustig, houdt afstand en laat de zwerm met rust. De imkers van de imkersvereniging weten wat ze met een zwerm moeten doen. Voordat u echter een van onze zwermscheppers benadert, willen we u vragen om de volgende twee vragen te beantwoorden:

1. Gaat het om een bijenzwerm of zijn het hommels of wespen? Als dat namelijk het geval is, kan de imkersvereniging niet veel doen. Als u echter geen problemen ondervindt, kunt u deze nuttige insecten beter met rust laten. Ze verdwijnen vanzelf weer in het najaar. Als u wel problemen heeft, kunt u contact opnemen met de ongediertebestrijding via: https://www.gripmetkik.nl/ .

Hommel

Wesp