Hoogstamfruitboomgaarden

Imkersvereniging Schouwen-Duiveland werkt samen met gemeente Schouwen-Duiveland, Stichting Landschapsbeheer Zeeland en Rotary Club Zierikzee aan de realisatie van zestien hoogstamfruitboomgaarden in de dorpen van Schouwen-Duiveland.

De initiatiefnemers helpen dorpsraden en burgers bij het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van de boomgaarden. Het project draagt bij aan de leefbaarheid van de kernen op Schouwen-Duiveland én aan de biodiversiteit. In 2022 is gestart met de eerste hoogstamfruitboomgaarden in Ellemeet, Serooskerke en Noordwelle. Vanaf 2023 volgen de andere kernen. Het VSB-fonds, Stichting Renesse, de initiatiefnemers en Act as One dragen financieel bij. De Nederlandse Bijenhouders Vereniging heeft dit project begin 2021 de biodiversiteitsprijs toegekend.